mammann

Vem är Mammann?

Ann Runesdotter Carlsson,
journalist, lärare och dramapedagog. Mamma till en son med adhd, en dotter med aspergers-syndrom och två barn till.

Mammanns blogg är skriven ganska mycket i kronologisk ordning. Om du vill kan du gå in i arkivet och börja från början i historien om AC/DC-pojken.

Vill du nå mammann privat så använder du annrunesdotter@hotmail.com


Besökare:
besöksräknare

Arkiv

01 Maj - 31 Maj 2010
01 Mar - 31 Mar 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Maj - 31 Maj 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mar - 31 Mar 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Maj - 31 Maj 2008
01 Apr - 30 Apr 2008

sök!

Senaste kommentarer

generic (120. Annorlunda): What is viagraferx.com/ ,…
generic (122. Hälsning frå…): What is viagraferx.com/ ,…
pfizer (217. Depp): cheapvagratlonline.com/ ,…
pfizer (Text 41-49 om AC/…): cheapvagratlonline.com/ ,…
you (211. Gymnasieplan…): viagraomz.com/ , for wom…
you (214. Börja träna …): viagraomz.com/ , for wom…
amin (Text 41-49 om AC/…): Hej alla, jag är så upphe…
loans (213. mera sportlo…): The termLasik stands for …
loans (221. Och snygg är…): The termLasik stands for …
and (Text 80-89 om AC/…): Sex enhancer for men: Her…

Grejs

Drivs av Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
Bloggtoppen.se

« 64. Bjuden fritid. | Home | 168. Soprumsbarn »

167. Utvecklingssamtal igen.

13 05 09 - 19:59

I dag skulle vi ha utvecklings-samtal AC/DC-pojken och jag, med lärarna. Körde dit genom ett uppfriskande vårregn, full av tillförsikt. Det har hänt så mycket positivt med min unge. Jag behöver inte köra den där halvtimmen till skolan med magen full av oro längre. Tre år har gått och alla villkor har faktiskt förändrats på vägen.

Vi satte oss i samverkansklassens samlingsrum. En trulig AC/DC-pojke och jag. Sur såg han ut. Inte ett leende bjöd han på under hela samtalet. Tvärt om. Han låg med huvudet på bordet, gömde ansiktet i händerna, vände ryggen åt den som pratade, halvlåg i stolen, snurrade med håret, mumlade, började snacka om helt andra saker. Och så. Kort sagt uppförde han sig som en äkta AC/DC-pojke. Så att vi inte skulle glömma varför han går där i puckoklassen. Eller kanske för att han var lite nervös inför vad som skulle sägas.

Läraren hade en ängels tålamod. Ledde varsamt tillbaka honom till rätt fokus gång på gång. Förklarade, lirkade försökte få respons. Och fick såna där svar som man får från tvättäkta tonåringar.
- Vet inte...
Nej, det låter mer såhär:
- Vännä...
Och på det ett helt ointresserat ansikte som är ämnat att dölja osäkerheten. Glädjen över uppmärksamheten, rädslan för att inte räcka till i sammanhanget och oron att göra fel och få kritik.

De började med att fråga honom vad han själv tycker att han har blivit bättre på. Det kunde han inte beskriva alls. Jag målade upp bilden av den spretiga tolvåring som började där för tre år sedan, men han känner inte igen sig i min minnesbild. Han kommer inte ihåg hur svårt det var. Och det kanske är tur, egentligen. Men efter en stund kunde han formulera att han nog har mognat en hel del sen dess.
- Du brukar ju säga att jag är mognast av alla här, sa han till läraren med uppfordrande röst.
Och det var han ju sannerligen inte från början.

Jag fick veta att han nu har lektioner ute i stor klass varje dag. Utan att ha med sig nån elevassistent! Helt själv går han till en helt vanlig åttondeklass. En bra klass där han fungerar väl med både lärare och elever.
- Jag kan ju kommunicera med dom andra utan att nån tycker att jag är konstig, sammanfattade han det hela.

Vilken seger det måste vara för honom att formulera de orden!

Sen var det ett ganska normalt utvecklings-samtal faktiskt. Såna där saker som jag också har sagt till elever genom åren. Du vet;
- Du kan bättre än såhär!
- Om du gjorde läxorna i engelskan skulle du klara VG-nivå galant.
- Det är bara du själv som kan vända på det här och ta ansvar för att det ska bli bättre.
Sånt som man säger för att sparka igång ungar som är lite trögstartade. Vilket AC/DC-pojken ju är.

I stort sett ligger han nu runt godkänt i alla ämnen. Hänger inte på gärdsgården någonstans. Visserligen har han ju fortfarande inte riktigt alla ämnen, men det är hemkunskap, slöjd och idrott som fattas, inte svenska och samhällskunskap. Ett stort kliv framåt för oss. Och över alltsammans lyser ett VG i bild. Förståss.

 Bild: fortsätter att följa arbetet i stor klass. Arbetar bra självständigt och med stor kreativitet. Det vi hört är att arbetet fortsätter att vara i nivå med VG

Så skriver lärarna på papperet med omdömen som vi får med oss hem. Inte illa.

Det är ju det här med matten bara. De säger att han inte har något korttidsminne. Det har jag berättat för er förut. Även om han fattar allt och kan använda logiken han lär sig i dag, så finns den inte kvar i morgon. När det gäller matematik måste han lära sig allting på nytt, hela tiden. Han förstår, det är inte svårt för honom, men han kommer inte ihåg! Det är inte visuellt, det är bara logik, och det stannar inte i honom. Han kan absolut inte klara av en stor skrivning som sammanfattar hela terminens arbete. En sån skrivning som man utgår ifrån när man sätter betyg.

Orättvist, tycker pojkens lärare. Orättvist att AC/DC-pojken inte har en sportslig chans att klara sig. Så de diskuterade saken med rektorn. "Den här pojken har ett funktionshinder som består av teflonminne, hur ska man ändå kunna ge honom ett godkänt mattebetyg?"

Jo, nu gör de såhär att pojken pluggar sig igenom ett kapitel i matteboken och får en skrivning direkt efteråt. Inte bara en diagnos, som de andra eleverna får. Sen kommer nästa avsnitt som avslutas med nästa skrivning. När han tagit sig igenom bokens alla kapitel, med skrivning i direkt anslutning, så har han bevisat att han tillgodogjort sig kursen, och har rätt till åtminstone ett G i matte. Visst är det en bra konstruktion?

Min unge, min struliga alfabetshög, kanske kommer han att få ett betyg i år med godkänt i alla ämnen! Och ett VG som grädde på moset. De är rätt bra i den där skolan!


tre kommentarer

Bra konstruktion! Helt i linje med gällande styrdokument, som säger att _allt_ som bevisats av en elev ska vägas in. ALLT gäller, inte bara proven!
Jag vet att det är ett helt år kvar, men kan inte hjälpa att jag oroar mig lite för de nationella proven nästa år. Det är så mycket att komma ihåg!
GRATTIS till VG i bild =) (det hade inte jag i åttan)
syster stor () (Webbadress) - 13 05 09 - 22:12

Jätteroligt att läsa om denna positiva vändning till skillnad från hur det såg ut i höstas...

Angående teflonminne - har ni hört talas om Robomemo? Är ett program som ska öva upp arbetsminnet, och som sägs ha god effekt. Googla lite på det så får ni veta mer om det...borde vara väl värt att prova för ACDC.
Fredetta - 14 05 09 - 07:50

Stort grattis till AC/DC och till dig Ann! Otroligt bra jobbat.
:-)
Ann-Sofie B () (Webbadress) - 14 05 09 - 18:21


  
Komma ihåg personlig information?

Emoticons /
  (Registerar ditt användarnamn / logga in)

Notifiera:
Hide email:

Fotnot Alla HTML taggar förutom <,b>, and <,i>, kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar denom att skriva webbadressen eller e-post adressen i kommentar fältet.

 

Register

Linkdump