mammann

Vem är Mammann?

Ann Runesdotter Carlsson,
journalist, lärare och dramapedagog. Mamma till en son med adhd, en dotter med aspergers-syndrom och två barn till.

Mammanns blogg är skriven ganska mycket i kronologisk ordning. Om du vill kan du gå in i arkivet och börja från början i historien om AC/DC-pojken.

Vill du nå mammann privat så använder du annrunesdotter@hotmail.com


Besökare:
besöksräknare

Arkiv

01 Maj - 31 Maj 2010
01 Mar - 31 Mar 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Maj - 31 Maj 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mar - 31 Mar 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Maj - 31 Maj 2008
01 Apr - 30 Apr 2008

sök!

Senaste kommentarer

generic (120. Annorlunda): What is viagraferx.com/ ,…
generic (122. Hälsning frå…): What is viagraferx.com/ ,…
pfizer (217. Depp): cheapvagratlonline.com/ ,…
pfizer (Text 41-49 om AC/…): cheapvagratlonline.com/ ,…
you (211. Gymnasieplan…): viagraomz.com/ , for wom…
you (214. Börja träna …): viagraomz.com/ , for wom…
amin (Text 41-49 om AC/…): Hej alla, jag är så upphe…
loans (213. mera sportlo…): The termLasik stands for …
loans (221. Och snygg är…): The termLasik stands for …
and (Text 80-89 om AC/…): Sex enhancer for men: Her…

Grejs

Drivs av Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
Bloggtoppen.se

« 147. Städa rummet | Home | 149. Vad hände med Tu… »

148. Mammafröken

24 02 09 - 10:34 När AC/DC-pojken kom hem efter höstterminen utan godkända betyg i matte och svenska då gick jag igång direkt. Började tänka ut åtgärder. Dagboksprojektet föddes. Svenska är mitt ämne, det kan jag göra kreativt. Men när det gäller matte har jag inte lika mycket kunskaper. Jag kan inte uppfinna nån bra strategi för att han ska få tillbaka sitt mattebetyg. Det talade jag om för lärarna när vi hade utvecklingssamtal i december.
- Jag hjälper gärna till, men ni får bestämma hur vi ska göra. Kan ni inte ta fram lite uppgifter i laborativ matte, som vi kan göra hemma?
Och då lovade de att hitta på något bra efter lovet. Fast ännu har det inte kommit hem några uppgifter.

Pratade med en granne härom kvällen, om mina bekymmer med att AC/DC-pojken inte lyckats bli godkänd. Hon tittade bara frågande på mig.
- Men, det är väl skolans problem om han inte klarar målen. Åtgärdsprogrammet ska väl ändå komma från dem. Det är väl inte föräldrarnas jobb! Eller?
Ja, jag har ju jobbat i skolan rätt länge. Som lärare skulle jag absolut tänka på det sättet. I min yrkesroll har jag författat ganska många åtgärdsprogram genom åren. Haft privatmatte med elever i perioder. Skaffat special-läromedel. Konsulterat specialpedagogen. Slagit knut på mig själv för att ställa till rätta. Så visst vet jag att det är skolans problem att pojken inte klarade målen i höstas. Ändå är det jag som sätter igång och fixar. Som tänker och planerar. Varje gång något behöver göras.

När vi var på bup sist pratade vi också om dagboksprojektet. Det har slagit så väl ut, nämligen. Detta med att skriva en halvtimme varje kväll kontinuerligt, har lett till att han får ur sig saker på historielektionerna, på NO:n och på svenskan, även i skolan. Det har gått så långt, på bara en dryg månad, att AC/DC-pojken numera har all sin svenska i stor klass. I en vanlig åtta. Han är så stolt över det. Tycker både att det är kul och att det funkar jättebra. Det måste det ju göra eftersom det fortsätter vecka efter vecka. På matematikfronten har det fortfarande inte hänt någonting.
- Men, det är väl skolans problem om han inte klarar målen, sa bup-psykologen. Det ska väl inte ni behöva lösa. De får väl ordna handledning då, om de inte vet vad de ska göra!

När vi kom hem från bup mejlade jag till skolan och undrade hur de har tänkt med matten. Frågade om det inte är dags att vi kommer igång med lite åtgärder snart om han ska hinna förbättra sig så pass att han blir godkänd till våren. Eller, de kanske redan har börjat jobba med matten? I skolan?? Det här svaret fick jag.

Angående ditt mail om matematik har vi medvetet hållit låg profil, för att låta de ämnen som går bra få dominera under en period. Det har krävt mycket energi att börja gå ut i ett nytt ämne och att landa i det lyckade dagboksskrivandet. Han blir ju så lätt splittrad och koncentrerad på annat än skolarbetet han har framför sig. Därför har vi prioriterat att lyfta fram det som går bra och försökt jobba ganska stereotypt med repetitionsuppgifter i matematik.

Däremot har vi glömt av att skicka hem kreativa arbetsuppgifter till er som vi pratade om. Efter lovet kommer vi att skicka hem praktiska uppgifter som ni kan prova, vidare har vi veckans kluring som vi prenumererar på som ni kan göra tillsammans. Hoppas det ger den stimulans för matematiken som dagboken var för svenskan. Vi kan hitta arbetsuppgifter som är stimulerande, men han tappar fokus och gör inte jobbet, som till syvende och sist han måste stå för. Hur mycket tid eller personal vi än har tillgänglig. Men, kanske krävs det att han får bryta barriären med hjälp av er, här också?


Vet inte vad jag ska tycka! De har valt att hålla låg profil. Hur ska det resultera i godkända betyg? De har glömt förse oss med uppgifter, men de vill att vi ska bryta barriären. Alltså, jag tror att i klartext handlar det om att samverkansklassen har fått fyra nya elever i höst. Killar som river klassrummet varje dag. Som inte är så inskolade som AC/DC-pojken i hur det ska gå till egentligen. Förra året var de bara två pojkar i klassen, av vilka ingen längre var så utåtagerande som nykomlingarna. De har helt enkelt inte haft samma tid för min pojke i år. Han har fått sitta själv i ett rum och jobba. Och det har han inte lyckats med. Hur inskolad han än är klarar han inte att sitta och räkna på egen hand. Det blir ingenting. Särskilt inte om de ger honom stereotyp matte med repetitionsuppgifter. För det är ju det tråkigaste som finns,

Och kluringar, det kan jag hämta själv. Det prenumererar vår skola också på. De finns i pärmar i lärar-rummet. Massor. Helt klart alldeles för svåra för AC/DC-pojken. Utformade för att stimulera extraduktiga elever som är klara före alla andra med betingen. Inte alls för bokstavsbarn som inte kan hålla fokus på sånt som är tråkigt. Om de nu kan hitta arbetsuppgifter som är stimulerande, som de säger, då förväntar jag mig nåt bättre än kluringarna.

Men det blir jag som tar tag i det. Det blir det alltid. Hur mycket det än är skolans ansvar, så är det till sist mig han lyder. Det är bara jag som kan eller får bestämma över hans liv. Jag kan aldrig lämna över till dem. AC/DC-pojken lyckas inte förrän det är jag som drar igång. Det kan ju inte skolan rå för. Men de skulle kunna hjälpa mig bättre när min förmåga brister. För den här mammafröken är inte utbildad både i svenska och matte.

Och så slår den mig igen, den där tanken. Hur orättvist det är för bokstavsbarn med föräldrar som har lika många bokstäver, eller kanske aldrig hört talas om bokstavslandet. Som kanske inte ens kan prata svenska. Som inte har en aning om hur man ska handskas med skolan och dem som arbetar där. AC/DC-pojken har verkligen valt rätt föräldrar. Har en känsla av att han faktiskt vet det också.
tio kommentarer

Du är en mycket bra mamma!
Men, mattedataspel då? I högstadiet var terminens höjdpunkt när man fick gå till datasalarna och spela Cheops-pyramiden (eller något sånt hette det) en hel lektion. Jag tänkte eftersom de flesta gillar dataspel och det mesta blir roligare då. :P
Ell () (Webbadress) - 24 02 09 - 21:47

Åh, vad bra. Praktiiska råd. Jag ska omedelbart prova dessa spel/sidor. Allt som blir bra är bonus. Tack Ell!
mammann () - 25 02 09 - 02:15

Tänkte komma med samma förslag som Ell. Det finns ju många dataspel som faktiskt är nyttiga. William har stora problem med geografi och nu ska han lära sig Sveriges landskap. Han fattade verkligen ingenting men så kom läraren på att det finns en sida på nätet som heter Webmagistern och där finns tester i alla möjliga ämnen. Där har William nu tränat på landskap och börjar äntligen få kläm på det.
Lycka till!
Ann-Sofie B () (Webbadress) - 25 02 09 - 08:19

Funderar lite på det här med AC/DC's skola. Jag kan förstå dem till viss del, vi skulle nog ha resonerat likadant på mitt jobb (knökfullt med bokstäver). Att reparera ett hål i taget och låta det som funkar rota sig lite innan man går vidare till nästa hål. Som strategi sett är den inte helt dum, man löser ett problem i taget och fokuserar på det som går bra! Men då måste man ju tala om det för föräldrarna att det är så man tänker göra, särskilt om man på så vis riskerar att målen inte nås. (Åtgärdsprogram ska ju liksom skrivas innan man har missat målen egentligen) Ni borde ha involverats i ett sånt beslut!

Jag gillar idén med dataspel. Vill du få en kopia av Cheops? Och vad gäller repetitionsträning kolla in de här för multiplikationstabellerna! Ni kan tävla hela familjen! http://www.mult.se Det är rätt kul faktiskt.
Eller algoritmer på http://www.spela.se/spel_/Double_Digits... den inte så kul men man slipper träna i boken.
Spela.se har en hel del helt okej mattespel som tränar färdigheter, och ett par med logik. Som till exempel towerblaster. http://www.spela.se/spel_/towerblaster.h.. det är lite lurigt i början men när man greppar det så är det rätt kul!
Scoutfröken - 25 02 09 - 09:49

Jag kan ju inte annat än tycka att det faktiskt är skolans sak att ta tag i matteproblemet. Har de inte tillräckligt med resurser för att hantera nya strulpellar så måste de sätta in mer resurser alternativt inte ta in fler elever.
På min pojks skola så såg de att sonen + en klasskamrat har fått stå tillbaka så mycket pga problem som uppstått med nya elever att de under året valt att prioritera min kille+klasskamraten och inte ta in nya elever. Gissa om killarna har gjort stora utvecklingssprång och framsteg i skolarbetet!

Du har fått en massa bra tips ovan...jag fyller på med http://www.alega.se som har en massa mattedataspel man kan köpa som privatperson alt kanske kan be skolan att köpa in.

Helt klart måste skolan fixa ett åtgärdsprogram som beskriver hur de ska hjälpa din pojk att nå målet att blir godkänd..allt annat är en katastrof anser jag.

Styrkekramar!
Fredetta - 25 02 09 - 16:56

har en son med skriv problem nu är det dags för EVK men fan va jobbit .Efter som kommunen vi bor i är liten så känner jag skolans personal grannen arbetar där .JAG SKÄMS vad ska jag ta mig till .
kim - 25 02 09 - 19:54

Kim, din son går först och han ska ha all hjälp han kan få för att klara sin skolgång. Du behöver inte skämmas - det är snarare skolan som ska skämmas för att de inte hjälpt honom. Läs på skolverkets hemsida om vad som ska ingå i ett åtgärdsprogram - så du har mer kött på benen inför EVK:n. Och om en dyslexiutredning inte är gjord så begär att skolan ska fixa remiss för en sådan.
Fredetta - 25 02 09 - 20:20

Kim, en sak som jag har lärt mig är att inte gå ensam på de där mötena. Kan inte pappan så tar man med sig sin syster, bästa väninna eller nåt sånt. För man behöver reflektera i efterhand. Med nån som var med.
Men jag säger som Fredetta, skäms inte. Du har ju inte skapat hans svårigheter. Tvärt om du vill ju helst lösa problemen. Eller hur?
Försök vara lösningsinriktad. Håll inte på med en massa "varför", fokusera på HUR. Hur ska vi förbättra? Tillsammans.
Lycka till!
mammann - 25 02 09 - 23:36

Hej! Underbart att hitta en sådan här sida när jag letar efter arbetsmaterial till en elev jag arbetar med. Eleven älskar AC/DC och jag sökte på det och läromedel. Jag letar efter intressanta böcker till min elev. Någon som har bra tips om böcker som kan locka?
Hälsningar
En som arbetar med att hålla liv i läslusten
Carolina () - 28 10 09 - 17:00

"Det har krävt mycket energi att börja gå ut i ett nytt ämne och att landa i det lyckade dagboksskrivandet." -- ER energi, ja, din och grabbens.

Tycker det ser ut -- särskilt i just den där meningen, men hela mejlet andas lite samma sak -- som om de försökte få det att verka som om dagboksprojektet är på något vis deras förtjänst, fast de inte de gjort något över huvud taget.

Håhå jaja, det lär väl vara överspelat nu; jag håller just på att läsa ikapp bloggen kronologiskt från början, så i skrivande stund vet jag inte ens om $RASTLÖS$ går kvar i samma klass numera... Men ändå, tänkte bara påpeka detta, ifall de försöker med samma glidning någon mer gång.
[Christian R. Conrad] - 12 11 09 - 07:25


  
Komma ihåg personlig information?

Emoticons /
  (Registerar ditt användarnamn / logga in)

Notifiera:
Hide email:

Fotnot Alla HTML taggar förutom <,b>, and <,i>, kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar denom att skriva webbadressen eller e-post adressen i kommentar fältet.

 

Register

Linkdump