mammann

Vem är Mammann?

Ann Runesdotter Carlsson,
journalist, lärare och dramapedagog. Mamma till en son med adhd, en dotter med aspergers-syndrom och två barn till.

Mammanns blogg är skriven ganska mycket i kronologisk ordning. Om du vill kan du gå in i arkivet och börja från början i historien om AC/DC-pojken.

Vill du nå mammann privat så använder du annrunesdotter@hotmail.com


Besökare:
besöksräknare

Arkiv

01 Maj - 31 Maj 2010
01 Mar - 31 Mar 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Maj - 31 Maj 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mar - 31 Mar 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Maj - 31 Maj 2008
01 Apr - 30 Apr 2008

sök!

Senaste kommentarer

generic (120. Annorlunda): What is viagraferx.com/ ,…
generic (122. Hälsning frå…): What is viagraferx.com/ ,…
pfizer (217. Depp): cheapvagratlonline.com/ ,…
pfizer (Text 41-49 om AC/…): cheapvagratlonline.com/ ,…
you (211. Gymnasieplan…): viagraomz.com/ , for wom…
you (214. Börja träna …): viagraomz.com/ , for wom…
amin (Text 41-49 om AC/…): Hej alla, jag är så upphe…
loans (213. mera sportlo…): The termLasik stands for …
loans (221. Och snygg är…): The termLasik stands for …
and (Text 80-89 om AC/…): Sex enhancer for men: Her…

Grejs

Drivs av Pivot - 1.40.5: 'Dreadwind' 
XML: RSS Feed 
XML: Atom Feed 
Bloggtoppen.se

« 197. Jag gillar det i… | Home | 198. Förlåt da »

74. Ingen vill ha klass

16 10 09 - 11:14 Det har slagit mig en massa gånger på sista tiden att väldigt många lärare inte vill ha klass nuförtiden. Häromdagen satt jag i personalrummet när en av skolans bästa lärare sjönk ned i soffan med en suck.
- Jag vill vara ämneslärare, sa hon. Jag orkar inte med det här.
 Vi har bara hunnit en liten, liten bit in på läsåret 09 -10 och hon har redan fått nog!

Trenden är att folk kommer nyutbildade och slåss om tjänster som nästan inte finns längre. Så fort de fått fast tjänst, blir de med barn. När de kommer tillbaka efter mammaledigheten vill de inte jobba heltid. Inom nåt år försvinner de på nästa mammaledighet. Sen vabbar de jättemycket och vill inte ha klass om de inte kan dela med nån annan deltidsarbetande småbarnsmamma.

Lärare i min ålder, som redan har haft sex eller åtta klasser under åren, har väldigt liten möjlighet att avancera i skolhierarkin. Vi orkar kanske inte ta en klass till, och då pluggar vi ett tag i stället och jobbar 70%. Sen vill vi sitta i ett litet rum  vid sidan av och ha spec.undervisning. Eller nåt annat. Inte klass i alla fall.

Ingen vill ha klass, ingen vill ha klass. Folk bränner ut sig. Så då blir klasserna bara större och större. Och det tillkommer ständigt nya arbetsuppgifter. Nya ansvarsområden, ytterligare uppdrag. På samma arbetstid, för samma lön och utan ny utbildning. Om nåt år ska vi ha betyg redan i sexan till exempel. Folk som aldrig har behövt sätta sig in i betygsättningens problematik, ska plötsligt axla även denna uppgift. Uppdraget att vi ska fostra barnen står redan inskrivet i läroplanen. Vi ska också förse försäkringskassan med uppgifter om vilka  föräldrar som har vabbat. Och försäkra att barnet varit hemma. Viktigt att ha råkoll på frånvaron alltså. Dessutom måste vi larma soc om vi misstänker att nåt barn far illa. Och åtgärdsprogram måste vi ju skriva. När vi inte lyssnar på föräldrar som skäller och kallar oss inkompetenta. Eller också ska vi lägga in data från utvärderingsenkäten på kommunens server. Eller lyssna på kvalitetsredovisningar. Eller ta itu med någon annan uppgift som inte har ett dyft med undervisning att göra.

- Jag tycker att man ska lagstifta om att ingen får vara mentor till fler än femton barn, fortsatte min suckande arbetskamrat borta i sitt soffhörn.
- Man ska lagstifta om att det alltid ska vara tre personer på två klasser. Så att man aldrig behöver vara ensam om utvecklings-samtal. Så att man alltid har möjlighet att omgruppera. Så att man faktiskt har en möjlighet att syssla med pedagogik då och då!
Tja, det är väl ingen dålig idé. En skolreform med pedagogiska förtecken är precis vad man längtar efter.

Jag tycker att man borde lagstifta om att man inte får ha två klasser i rad. Alltså, man följer en klass i tre år, det fjärde året har man spec, eller pluggar, eller är resursperson på något sätt. Sen har man klass i tre år, för att gå över på andra uppdrag det fjärde året, igen. Så att det blir lite rotation i huvudet. Vila från de betydelsefulla relationer man ansvarar för som klasslärare. Tid att tanka ny energi och färska ideér innan man går på igen. Det tycker jag att man ska lagstifta om.

Fast egentligen är det ingen motsättning. Man kan köra på förslaget om tre lärare på två klasser samtidigt. Tänk vad bra det skulle bli. Tänk vad mycket man skulle kunna göra bättre. Fast det skulle naturligtvis kosta alldeles för mycket. Pengar som ingen vill betala. Skatt som alla vill slippa. Synd. Himla synd på så bra ideér. Ideér som kanske kunde resultera i att folk vill ha klass, igen.
en kommentar

Som utbildad lärare och fritidspedagog med förmånen att också ha möjlighet att "göra annat" säger jag:" Huvudet på spiken"!

Trevlig helg önskar Nina Eneris
Katarina Nina Eneris () - 16 10 09 - 18:45


  
Komma ihåg personlig information?

Emoticons /
  (Registerar ditt användarnamn / logga in)

Notifiera:
Hide email:

Fotnot Alla HTML taggar förutom <,b>, and <,i>, kommer att tas bort från din kommentar. Du kan skapa länkar denom att skriva webbadressen eller e-post adressen i kommentar fältet.

 

Register

Linkdump